Żnińska Kolej Wąskotorowa
- Add feedback:
- Manufacturer: Kolpress
- Weight: 0.72 kg
-
Availability:
Jeden egzemplarz
-
Price history
- 74.00 zł
Jerzy Pawłowski
Żnińska Kolej Wąskotorowa
224 strony formatu B5 (20,5 x 16,5 cm) + wkładka barwna 8 stron. Broszura klejona, oprawa twarda.
KOLPRESS, wyd. I, Poznań 2022
ISBN: 978-83-964796-1-7
Jerzy Pawłowski
Żnińska Kolej Wąskotorowa
224 strony formatu B5 (20,5 x 16,5 cm) + wkładka barwna 8 stron. Broszura klejona, oprawa twarda.
KOLPRESS, wyd. I, Poznań 2022
ISBN: 978-83-964796-1-7
Jedną z głównych atrakcji turystycznych Pałuk jest Żnińska Kolej Wąskotorowa, która funkcjonuje od 1 lipca 1894 r. Ponieważ linie kolei normalnotorowej omijały znaczny obszar powiatu, kolej wąskotorowa wypełniła tę lukę ułatwiając przewóz towarów i pasażerów. W szczytowym okresie rozwoju długość wszystkich linii kolejki wynosiła około 77 km. Gdy rozwinął się transport samochodowy jej znaczenie zaczęło maleć, groziła jej likwidacja. Lokalni działacze społeczno-kulturalni wpadli na pomysł aby zorganizować Muzeum Kolei Wąskotorowej. Otwarcie muzeum umożliwiło przewrócenie sezonowego ruchu turystycznego na trasie Żnin -Wenecja - Biskupin - Gąsawa, co doprowadziło do uratowania około 14 km linii. Obecnie podróżując pociągiem wąskotorowym ze Żnina do Gąsawy można zwiedzać największe atrakcje turystyczne Pałuk.
W książce przedstawiono historię powstania i funkcjonowania Żnińskiej Kolei Wąskotorowej. Czytelnik może zapoznać się z powstaniem i funkcjonowaniem poszczególnych odcinków linii oraz eksploatowanych na przestrzeni lat taborem. Jeden z rozdziałów poświęcono funkcjonującej prawie 80 lat kolei wąskotorowej cukrowni w Żninie. Druga część książki poświęcona jest powstaniu, działalności i zbiorom Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji. Część trzecia to przewodnik po trasie kolei turystycznej. Całość jest bogato ilustrowana zdjęciami, mapami, szkicami i schematami stacji, ładowni i przystanków.
Książka dedykowana jest nie tylko miłośnikom kolei, a kolei wąskotorowych w szczególności, lecz także turystom licznie odwiedzającym ten region Pałuk.
Kolej wąskotorową z Przeworska do Dynowa otwarto 8 września 1904 roku. Jej podgórska trasa rozpoczyna się na stacji stycznej z koleją normalnotorową w Przeworsku i biegnie wzdłuż doliny rzeki Mleczki przez Pogórze Dynowskie do malowniczej doliny Sanu. Jest to jedna z najciekawszych linii wąskotorowych w Polsce, na jej trasie znajduje się jedyny w Polsce tunel wąskotorowy.
Jako jedna z nielicznych przetrwała do lat współczesnych. Przez lata zmieniali się jej zarządcy lub operatorzy, zmieniała się również rola kolejki. Kolej powstała w celu transportu towarów, przede wszystkim buraków do cukrowni w Przeworsku. Przewozy pasażerskie zapewniały komunikację mieszkańcom Pogórza Dynowskiego z Ziemią Przeworską. Dzisiaj kolej pozostaje w ruchu jako atrakcja turystyczna.
W książce przedstawiono historię powstania i funkcjonowania kolei Przeworsk – Dynów. Publikacja jest nie tylko kroniką dziejów tej kolei ale zawiera również opis infrastruktury i bardzo różnorodnego taboru. Książka dedykowana jest do miłośników kolei i mieszkańców interesujących się historią swojego regionu.
Spis treści:
- Kalendarium / 4
- Od autorów / 5
- Początki kolei na galicyjskim Podkarpaciu / 6
- Historia i funkcjonowanie kolei Przeworsk - Dynów / 10
- Infrastruktura linii Przeworski - Dynów / 94
- Tabor kolei wąskotorowej Przeworsk - Dynów / 144
- Austriackie parowozy wąskotorowe - zarys historii i konstrukcji / 205
- Kolej wąskotorowa Przeworsk - Dynów w kolorze / 225
- Objaśnienia skrótów / 220
- Bibliografia / 221
- Słowniczek / 222
Ask a question about the product. Our team will be happy to provide a detailed answer to your inquiry.